geeft je boek uit
professioneel en zonder kosten

De vijf meest voorkomende twijfels als je een boek wilt uitgeven

De vijf meest voorkomende twijfels als je een boek wilt uitgeven

Als auteur herken je dit gevoel vast wel, of je nu je eerste boek of je derde bestseller uitbrengt: de twijfel slaat toe. Is mijn boek wel goed genoeg? Zal deze titel de lezer wel aanspreken, begrijpen de lezers het verhaal wel? Zal de verkoop wel gaan lopen? Wil de boekhandel mijn boek wel opnemen in de collectie? En zo kan je nog een heleboel andere vragen bedenken. Deze vragen zijn het resultaat van gezonde twijfel, wat niet verrassend is als je zo lang met ziel en zaligheid aan iets hebt gewerkt. De twijfel moet je alleen niet beperken. Om je hierbij te helpen, gaan we de vijf meest gehoorde twijfels te lijf.

‘Is mijn boek wel goed genoeg?’

Iedere schrijver kent deze onzekerheid, zo ook de bestsellerauteur Saskia Noort. Zij noemt in het programma “Casa di Beau” dat ze bij elk nieuw boek toch weer opnieuw onzeker is over haar werk. De twijfel zal altijd blijven, want je stelt je met het schrijven van je verhaal heel kwetsbaar op. Echter mag je er ook op vertrouwen dat jouw boek uitgeefwaardig is wanneer je boek geaccepteerd wordt door een uitgever.

Creativiteit is onlosmakelijk verbonden met angst. Het advies van bestsellerauteur Elizabeth Gilbert is om vriendschap te sluiten met je angst. In haar zelfhulpboek Big Magic: Creative Living Beyond Fear (Nederlandse ondertitel: De kunst van creatief leven) helpt ze de lezer bij het leiden van een creatief leven. Volgens haar gaan creativiteit en angst nou eenmaal hand in hand. Probeer je je angst te voorkomen, dan loop je het risico je creativiteit te verliezen. Zodra je angst zich gezien voelt, heb jij meer ruimte om te schrijven.

‘Ik ben bang dat mensen negatief reageren op mijn boek.’

Een boek schrijven is iets heel persoonlijks: letterlijk elk woord is het resultaat van jouw eigen keuzes, creativiteit en harde werk. Het is dan ook niet gek dat het heel kwetsbaar en spannend kan voelen om je boek met de wereld te gaan delen. Wees gerust: veel van jouw lezers zullen jouw boek op waarde schatten, het resultaat van jouw harde werk bewonderen, en benadrukken wat ze zo waarderen aan jouw boek.

Zo persoonlijk als schrijven is, kan lezen ook zijn. Iedere lezer gaat vanuit een andere achtergrond, verwachting of referentiekader je boek lezen en zal er iets anders uithalen. Het is goed mogelijk dat een lezer aan je terugkoppelt wat hij of zij graag anders had gezien, of heeft gemist in je boek. Het kan even slikken zijn om dit te horen, maar het is vooral ontzettend waardevol: deze onderbouwde, genuanceerde lezerservaringen kan je gebruiken om je boek nóg sterker te maken, of om mee te nemen voor een volgend werk. De feedback is een mooie kans om, in samenwerking met je lezers, nog verder te groeien als auteur. Ben je het niet eens met de feedback die je krijgt? Ook dat is oké: het is en blijft jouw boek, en je mag staan voor de keuzes die jij bewust hebt gemaakt. Het is aan jou om al dan niet iets te doen met de reacties op je boek.

En de media dan? Het is goed om je te realiseren dat kranten, tijdschriften of blogs in de eerste plaats informerende en animerende artikelen willen schrijven, en niet zo zeer artikelen met een negatieve strekking. Past jouw boek niet bij hun inhoud, doelgroep of visie, dan zullen ze waarschijnlijk geen aandacht aan je boek willen besteden. Het kan dan ook geen kwaad om ze te benaderen. Daarnaast zijn er gelukkig veel verschillende soorten media, waardoor je het altijd opnieuw kan proberen bij bijvoorbeeld een ander tijdschrift of een andere krant!

Vergeet niet: het allerbelangrijkste is dat jij trots bent op wat je hebt geschreven. Je hebt een prachtige prestatie geleverd met het schrijven van een eigen boek!

‘Ik ben bang dat ik niks verkoop.’

Veel auteurs voelen zich pas succesvol als ze “veel” boeken hebben verkocht. Hierdoor leggen ze zichzelf veel druk op, aangezien je hier maar tot op een zekere mate invloed op hebt. Het is moeilijk om van tevoren in te schatten hoe goed een boek zal verkopen. En trouwens: wat is “veel” verkopen? Probeer voor jezelf dus te bedenken wat “succes” voor jou betekent.

De belangrijkste factoren voor de verkoop van je boek zijn de naamsbekendheid en natuurlijk het thema of onderwerp van je boek. Een pakkend voorbeeld is de uitgave van het boek The Cuckoo’s Calling (later in het Nederlands vertaald als Koekoeksjong), geschreven door de debuterende en nog onbekende auteur Robert Galbraith. De verkoop kwam niet van de grond, totdat de uitgever liet weten dat dit het pseudoniem was van J.K. Rowling (bekend van de Harry Potter-reeks). Het aantal verkopen steeg vervolgens aanzienlijk. Ondanks dat de inhoud van het boek niet veranderd was, zorgde de naamsbekendheid van J.K. Rowling voor een verkoopboost.

Je hebt waarschijnlijk nog niet dezelfde naamsbekendheid als J.K. Rowling of een andere bekende auteur, maar toch zijn al deze schrijvers ooit begonnen door zelf actief de ambassadeursrol op te bouwen. Vergeet daarbij niet dat je niet bij de eerste tegenslag moet opgeven. Zoals Richard Bach, een bekende Amerikaanse auteur in de jaren ‘70, zei: ‘A professional writer is an amateur who didn’t quit.’ Het promoten van je boek helpt dan ook duidelijk bij de verkoop. Meer tips over de promotie kan je vinden in de “actieve ambassadeursrol” blog en de kennisbank.

Ook het genre van je boek heeft grote impact op je verkoopkansen. De markt voor elk boek is namelijk anders. Schrijf je bijvoorbeeld een boek met een lokaal thema of een specifieke doelgroep, dan kunnen tientallen verkopen al ontzettend veel zijn: je hebt het maximale uit je doelgroep gehaald. Veel schrijvers verwachten dat een boek zomaar vele honderden of zelfs duizenden keren wordt verkocht. Dat is echter voor veel auteurs – bekend of nog onbekend – een utopie. Het verkopen van bijvoorbeeld duizend exemplaren is geen sinecure, dit wordt onderbouwd door het feit dat wij in Nederland dan doorgaans al spreken van een bestseller. Als beginnend auteur is het dus verstandig om een realistische verkoopverwachting te hebben. Zo voorkom je teleurstellingen.

Tot slot is het aantal verkopen niet de enige maatstaf voor succes. Intrinsieke motivatie is van groot belang, zoals het tevreden gevoel dat je krijgt na afronding van het boek. Realiseer je dat je met elke verkoop iemand enthousiast hebt weten te maken over je boek. Jij hebt jouw verhaal op hen overgebracht, wat vaak een onvoorstelbaar gevoel is voor beginnende auteurs. Door te focussen op de positieve kanten en de acties die jij hebt verricht, zorg je ervoor dat je de druk op jezelf vermindert.

Boekpresentatie

‘Ik durf echt niet bij een boekhandel binnen te lopen om te vragen of ze mijn boek willen promoten!’

Boekhandels vinden het echt niet gek als jij met hen over een boek komt praten. Nee, vaak vinden ze het juist leuk om over een boek te horen van de auteur zelf. Jij bent die auteur! Wees daar trots op.

Goed om te realiseren is dat er jaarlijks globaal vijf keer zo veel titels uitkomen als boekwinkeliers in hun winkel kwijt kunnen. Ze moeten daarom kiezen en nemen minder of geen risico, waardoor ze voornamelijk de echt bekende namen en bestsellers inkopen. Ze maken hiervoor vaak alleen een uitzondering als er een lokale binding is met de auteur. Het is daarom ook belangrijk om niet van slag te raken in het geval dat een boekwinkel ‘nee’ zegt. De persoonlijke benadering vergroot je kans, maar garandeert natuurlijk niet dat de winkel ‘ja’ zegt. Voel je niet afgewezen, maar probeer het gewoon opnieuw. Er zijn genoeg andere winkels beschikbaar!

Boekhandels

‘Mensen vertellen over mijn boek, dat is toch niet mijn taak?’

Auteurs zoals Arnon Grunberg, Saskia Noort en Francine Oomen mogen dan al een voorsprong hebben door hun naamsbekendheid, maar toch moeten ook zij hun boeken promoten. Het is niet dat zij een boek schrijven, en er vervolgens niemand over vertellen. Ook zij moeten mensen attenderen op hun boek, en marketingactiviteiten ondernemen. Francine Oomen, de auteur van de bekende boekenreeks Hoe overleef ik… is bijvoorbeeld onlangs een podcast begonnen, met dezelfde naam als haar boeken. Op deze manier brengt ze op een moderne manier haar boeken onder de aandacht.

Dit geldt niet alleen voor fictieboeken. Ook bekende kookboeken, zoals de bestseller Pien laat haar eten zien, worden op deze manier gepromoot. Pien deelt bijvoorbeeld recepten op haar Instagramaccount, waarbij ze verwijst naar haar boek. Kortom, iedereen – ook bekende auteurs – vertellen anderen dus over hun boek.

Mocht je andere spanningen ervaren, neem dan vooral contact met ons op. We kunnen mogelijk niet alle angst wegnemen, maar kunnen je met onze ervaringen zeker helpen. Geen zorgen, wij zijn er voor je!

Uitgeven

Thema's