geeft je boek uit
professioneel en zonder kosten

Actieve ambassadeursrol

Ambassadeursrol

Eindelijk is het zover: je boek gaat gepubliceerd worden! Maar nu komt het belangrijkste voor de verkoop van je boek: de promotie. Het idee van “promotie” voelt misschien wat abstract en veelomvattend. Wat moet je doen? Waar moet je beginnen? Wij geven je wat tips om je op weg te helpen.

Wat houdt de actieve ambassadeursrol nou precies in? Heel kort door de bocht komt het erop neer dat jij als schrijver het beste over je boek kunt vertellen: je bent als auteur het gezicht van jouw boek, en kent dan ook als geen ander de keuzes, afwegingen en intenties die speelden rondom het boek. Je bent zo de perfecte persoon voor de boekpromotie, aangezien jij het beste kunt vertellen over jouw boek en de achtergrond. Promotie is de sleutel tot het verkoopsucces van je boek; het is dé manier om je boek onder de aandacht te brengen. De invulling van de ambassadeursrol is dan ook de sleutel tot succes. Tijdens deze promotiefase ga je nadenken over hoe je een invulling gaat geven aan deze ambassadeursrol, waarvoor veel verschillende mogelijkheden zijn.

Of het nu Arnon Grunberg, Jan Terlouw, Saskia Noort of Rutger Bregman betreft, ze gaan allemaal de markt op met hun boek. Bekende auteurs hebben dan misschien een groter bereik, maar ook zij moeten hun boek(en) promoten. Natuurlijk doen ze dat via de bekende media, die graag een plekje vrijmaken voor deze auteurs. Maar ook via hun eigen kanalen, zoals bijvoorbeeld Heleen van Royen die op haar Instagram fragmenten deelt van het schrijfproces. Of Francine Oomen, de schrijver van de Hoe overleef ik… serie, die haar promotie aanpast op haar doelgroep. Zo heeft zij bijvoorbeeld een podcast, waarin ze onder andere haar boeken promoot door middel van verschillende gastsprekers. Op deze manier brengt ze opnieuw haar boeken onder de aandacht.

Deze bekende namen bieden verschillende ideeën die jij kunt gebruiken bij jouw eigen promotieproces. We helpen je graag op weg aan de hand van de volgende tips.

Tip 1: Durf te proberen

Angst en spanning kunnen drempels vormen tijdens de promotie. Dat is echter niet erg en bovendien iets waar veel auteurs zich, in wat voor mate dan ook, in zullen herkennen. Ook Saskia Noort, de bestsellerauteur van verschillende thrillers en romans, noemt in het programma Casa di Beau dat zij onzeker is over haar boeken.

Het kan zijn dat je bang bent voor afwijzing, iets wat helemaal niet gek is na het schrijven van een (eerste) boek. Zo kun je het bijvoorbeeld eng vinden om een boekwinkel te benaderen. Je zal echter niet weten of een boekwinkel jouw boek wil opnemen in hun assortiment totdat je het probeert. Mochten zij ‘nee’ zeggen, dan betekent dit niet dat een andere boekwinkel je geen kans wil bieden. Houd in gedachten dat wij jouw boek willen uitgeven, en je trots mag zijn op wat jij gecreëerd hebt.

Mocht je het benaderen van een boekwinkel te spannend vinden, dan zijn er genoeg alternatieven. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de boekwinkel een mailtje te sturen, in plaats van hen persoonlijk te benaderen. De drempel is hierdoor lager. We willen je nergens toe verplichten, maar willen juist uitzoeken wat voor jou het beste werkt.

Voor specifieke tips om de spanningsdrempels te verlagen, verwijzen we je naar dit artikel.

Tip 2: Praat vanuit het vuur voor je onderwerp – dan gaat het niet om jou

Het kan zijn dat je het spannend vindt om je eigen boek te promoten, omdat dit voelt alsof je opschept over jezelf. Zoals Ruth Bergmans, specialist PR en boekmarketing, noemt in de podcast de Schrijfcast: ‘Bescheidenheid is een hele fijne eigenschap in het dagelijks leven, maar niet als je je eigen boek aan het promoten en pitchen bent, dan moet je dat gewoon loslaten. Jij bent de ambassadeur voor wat je hebt gemaakt. Daar sta je honderd procent achter, daar heb je jaren aan gewerkt.’ Kortom, durf de stap te zetten en realiseer je dat het promoten van je boek een leerproces is.

Als je anderen gepassioneerd vertelt over jouw boek, maak je ze vanzelf enthousiast. Door de focus te leggen op het boek, verleg je de focus van jezelf. Vertel bijvoorbeeld vanuit passie over je boek en het uitgeefproces. Zo raken anderen ook nieuwsgierig naar jouw verhaal. Jouw eigen houding maakt veel verschil bij de promotie, en dus is het belangrijk om trots te zijn op je werk. Als je veel tijd stopt in het schrijven van je boek, dan wil je natuurlijk ook dat het gelezen wordt. Laat je enthousiasme over jouw boek doorklinken in de promotie.

Tip 3: Plannen, plannen, plannen

Wie zal je boek gaan lezen? Wie vormt jouw publiek? Hoe kun je jouw boek bij deze lezers onder de aandacht brengen? Wie in jouw omgeving kunnen je hierbij helpen? Deze vragen ontstaan mogelijk al tijdens het schrijfproces. Als je een duidelijk publiek voor ogen hebt, kun je je plan aanpassen op jouw doelgroep. Zo kun je inspelen op hun wensen en de plekken waar zij actief zijn.

Ons marketingstappenplan kan je hierbij wat handvatten bieden. Zo vragen wij je om na te denken over de stappen die je gaat zetten voor de promotie. Eén van de belangrijkste dingen hierbij is het daadwerkelijk plannen wanneer je wat gaat doen. Als je van tevoren een concrete planning hebt waarin je aangeeft welke activiteiten je per dag, per week of per maand zal uitvoeren, blijf je gemotiveerd en enthousiast.

Wat kun je in deze planning zetten?

  • Wie ga je benaderen? Denk hierbij aan lokale kranten, verenigingen of zelfs scholen.
  • Hoe ga je hen benaderen? Doe je dit in persoon, via de mail of per telefoon? Persoonlijk contact geeft vaak een positievere uitkomst, maar alle opties zijn mogelijk.
  • Wanneer ga je deze acties ondernemen? Doe je dit voordat je boek uit is, of na de verschijning? Over het algemeen kun je de eerste stappen al vóór de publicatie zetten. Zo kun je alvast polsen in hoeverre de lokale media en boekhandels geïnteresseerd zijn in jouw verhaal. Staan zij bijvoorbeeld open voor een interview of boekpresentatie? Je kunt hier nooit te vroeg mee beginnen.

Tip 4: Spreid je kansen – Niet of-of, maar en-en

Het is essentieel dat je de promotie op verschillende platformen richt, in plaats van op één platform. Door je kansen te spreiden, vergroot je de kans dat de bal gaat rollen. Juist dat ene zetje kan genoeg zijn om een sneeuwbaleffect te bewerkstelligen. Door je te richten op verschillende vormen van promotie, vergroot je de kans dat je jouw doelgroep weet te bereiken. Denk hierbij aan zowel digitale als fysieke middelen.

In het geval van digitale middelen kun je denken aan verschillende soorten social media. Ben je bijvoorbeeld actief op LinkedIn, dan kun je de promotie delen met jouw zakelijke contacten, terwijl je een platform zoals Facebook kunt gebruiken voor je familie, vrienden en kennissen. Social media zoals TikTok of Snapchat zijn juist weer heel geschikt om een eventuele jongere doelgroep aan te spreken.

Ook fysieke middelen zijn een mogelijkheid. Wij bieden jou verschillende promotiematerialen, zoals posters, flyers en boekenleggers, die je kunt (laten) printen. Door bijvoorbeeld een poster op te hangen bij je sportvereniging, in de supermarkt, of in een boekhandel, vergroot je de kans dat jouw boek opgemerkt wordt. Daarnaast is een interview in de lokale krant of een boekpresentatie bij de bibliotheek een goede manier om jouw boek te promoten. Door verschillende kanalen te gebruiken, vergroot je de kans dat het balletje gaat rollen.

Wij hebben veel ervaringen met auteurs die met geen, of nauwelijks, verwachtingen klein begonnen en waar de bal vervolgens bleef rollen. Een voorbeeld is het verhaal van Erik Krikke. Hij kwam jaren geleden met zijn verhaal bij ons binnen, zonder grootse verwachtingen. Ondertussen heeft hij twee titels op zijn naam staan, maar ook een theatervoorstelling en een CD. Daarnaast overhandigde hij zijn boek aan de hoogste militair bij Defensie, en stond hij in vele lokale, regionale en landelijke media – van radio tot kranten en magazines. De actieve ambassadeursrol van Erik heeft zo enorm bijgedragen aan de promotie van zijn boek.

Collage

Tip 5: Geef de lezers een inkijkje

Als je kiest om inderdaad gebruik te maken van social media, kan het lastig zijn om te bedenken wat je moet schrijven. Wat voor berichten moet je maken? Het is handig om in het begin kleine stukjes van je boek te publiceren. Je kunt hierbij denken aan de eerste drie pagina’s van het eerste hoofdstuk, een gedicht of een paar zinnen van het verhaal. Wanneer je een samenwerking met ons aangaat, kun je in je auteursomgeving eenvoudig drie pagina’s uit je boek downloaden als jpg-bestand. Je kunt deze bestanden vervolgens gebruiken op bijvoorbeeld social media of in de bijlage van een e-mail. Daarnaast kun je natuurlijk een blog schrijven over jouw boek op je auteursblog, die wij voor jou ter beschikking stellen.

Bovendien bieden wij zogenaamde (digitale) recensie-exemplaren aan, die je aan geschikte influencers, bloggers of media kunt geven. Op deze manier kun je positieve reacties verzamelen, die je onder andere op je blog en social media kunt delen. Dit werkt niet alleen motiverend voor jouw lezers, maar ook voor jou. Positieve reacties zijn alleen maar goede promotie! Verdere tips en ideeën voor social media posts kun je op een later moment terugvinden in de auteursomgeving, die beschikbaar wordt na het ondertekenen van een contract bij ons.

Tip 6: Raak niet gedemotiveerd

Marketing levert niet altijd meteen resultaten op. Het kan zo zijn dat de marketingactiviteiten in het begin goed lopen, maar dat het moeizamer loopt naarmate de tijd verstrijkt. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je juist een langzame start hebt. Je moet eerst tijd en moeite investeren in de promotie, pas later komen de resultaten.

Mocht de promotie langzaam op gang komen, focus dan op de eerste positieve reacties die je krijgt op je boek. Het is de brandstof om verder op te varen, vanuit waar je nieuwe activiteiten kunt ontwikkelen. Jij hebt een boek uitgegeven, en dat is iets om trots op te zijn!

Tip 7: Onderscheiden van anderen

Goede marketing is natuurlijk essentieel voor de verkoop van je boek. Belangrijk hiervoor is dat je een unieke boodschap hebt, waarmee je je lezers kunt interesseren. Waarom moeten jouw lezers jouw boek lezen en niet een ander? Maak een lijstje van wat jouw boek uniek maakt, en hoe jij deze boodschap kunt overbrengen op jouw doelgroep. Als jij enthousiast bent, worden zij dat ook.

Juist door jezelf te blijven kun je je onderscheiden van de rest. Het maakt niet uit of je verlegen bent. Je hoeft de promotie van jouw boek niet van de daken te schreeuwen. Klein beginnen, zoals via social media, zorgt ervoor dat je niet al te ver uit je comfortzone hoeft te gaan. Van daaruit kun je verder groeien.

Het onderscheiden van anderen hoeft niet alleen over de inhoud te gaan. Het kan ook gaan over de vorm van je promotie. Een mooi voorbeeld daarvan is Sander Bossink, die voor de boekpresentatie van zijn boek bij de lokale boekhandel een militair voertuig regelde om zijn boek Oorlogsbuit onder de aandacht te brengen. Deze actie werd natuurlijk ook opgepikt door lokale en regionale media: twee vliegen in een klap.

Tip 8: Benader de lokale pers

De lokale pers is één van de belangrijkste onderdelen van jouw actieve ambassadeursrol. Veel kranten en andere media hebben contactgegevens op hun website staan. Zo kun je hen telefonisch of per mail bereiken. Persberichten (géén commerciële mails) mogen altijd worden verstuurd naar persadressen die op internet te vinden zijn.

Je kunt de lokale pers ook betrekken bij een eventuele boekpresentatie. Je kunt bijvoorbeeld een gratis recensie-exemplaar aanbieden, zodat zij een recensie over jouw boek kunnen schrijven. Lokale kranten, tv-programma’s en radioprogramma’s zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws uit de omgeving. Ook buiten een presentatie om is het dus een goed idee om ze van de verschijning van je boek op de hoogte te brengen.

Het versturen van persberichten werpt het snelst zijn vruchten af wanneer je persoonlijk contact zoekt en onderhoudt met de mensen bij de krant, radio of tv. Het is dus een goed idee om ook nog een persoonlijke e-mail te sturen na het versturen van je persbericht!

Tip 9: Gebruik social media

Social media vormen een perfect hulpmiddel om als marketinginstrument in te zetten bij de verkoop van je boek. Zorg dat je zichtbaar bent! Deelname op platformen zoals Facebook, LinkedIn, TikTok, Twitter en Instagram vormt een goede basis voor aandacht voor jou of jouw boek. Je zou bijvoorbeeld wat kunnen vertellen over het uitgaveproces, jouw flaptekst met de boekcover kunnen delen en kunnen vertellen wanneer jouw boek verschijnt. Anderen raken geïnteresseerd en zullen mogelijk zelfs jouw nieuws weer met anderen delen. Niet delen is kansen missen!

Bovendien is het belangrijk dat je jezelf laat zien. Wie ben jij als auteur? Waarom heb je een boek geschreven? Geef de lezers een inkijkje in de persoon achter het boek, maar ook het gedachteproces achter het boek. Zo krijgen de lezers een persoonlijke binding met jou, waardoor ze mogelijk nog enthousiaster over jouw boek vertellen tegen anderen.

Nog belangrijker is de vraag hoe je je boek toegankelijk maakt op social media. Afhankelijk van jouw doelgroep kun je de boodschap van je berichten bijvoorbeeld aanpassen. Als jij een kinderboek hebt geschreven, kun je je berichten het beste kort en kleurrijk houden. Heb jij juist een toegankelijk boek geschreven over de economie? Probeer dan specifieke jargon in je posts te vermijden, om het benaderbare karakter van je boek te benadrukken voor een grotere doelgroep.

Daarnaast helpt de promotie voor jouw boek op social media om zogenaamde boekbloggers te bereiken. Dit zijn mensen die actief zijn op social media en recensie-exemplaren lezen, om hier vervolgens een recensie over te schrijven. Wij stellen deze recensie-exemplaren beschikbaar, zodat zij een exemplaar kunnen aanvragen. Als ze een recensie delen op hun social media, wordt je boek natuurlijk opnieuw gepromoot. Social media bieden zo een goede plaats voor het promoten van je boek.

Vergeet ook vooral niet om Boekscout te taggen, zodat wij de berichten ook weer kunnen delen op onze social media! Meer tips voor social media kun je vinden in onze social mediafolder in de auteurslogin.

Tip 10: Gebruik de promotiematerialen

Bij Boekscout stellen wij gratis digitale promotiematerialen ter beschikking voor jouw boek. Zo ontwerpen we speciaal voor jouw boek onder andere visitekaartjes, boekenleggers, flyers en posters. Je kunt deze materialen personaliseren naar wens, en zelf printen of laten printen bij een printshop.

Afhankelijk van het onderwerp van je boek kun je de promotiematerialen op verschillende plekken verspreiden. Zo kun je een boekhandel of bibliotheek benaderen, om te vragen of je jouw flyers en boekenleggers bij hen mag neerleggen. Als je een kinderboek geschreven hebt, kun je bijvoorbeeld scholen benaderen met de vraag of je jouw promotiemateriaal bij hen mag neerleggen. Misschien ontdek je wel een kans op een boekpresentatie.

Tip 11: Organiseer een boekpresentatie

Het is nu al een aantal keren genoemd, maar wat houdt een boekpresentatie nou precies in? Voordat we dit bespreken, willen we benadrukken dat het geen verplichting is om een boekpresentatie te organiseren. Het is een prachtige kans om een groter publiek te bereiken, maar het heeft ook de nodige voeten in de aarde en soms ook financiële risico’s.

De inhoud van een boekpresentatie verschilt per boek en is daarnaast afhankelijk van je publiek en de locatie. Hierbij is het goed om na te denken over wat jij wilt bereiken met jouw presentatie. Een doel dat veel auteurs hebben bij de boekpresentatie, is het enthousiast maken van het publiek. Bij dit doel is het slim om te vertellen over jouw verhaal en een stukje voor te lezen, zodat de genodigden een beeld krijgen bij jouw boek.

Boekpresentatie

Je zou echter ook als doel kunnen hebben om jouw publiek meer te leren over de onderwerpen uit jouw boek. In dat geval zijn prikkelende vragen een goede tactiek. Hiermee houd je de presentatie interactief en zorg je ervoor dat het publiek actief bezig is met jouw thema.

Voor het organiseren van je boekpresentatie is het natuurlijk van belang om een locatie te kiezen. Een bibliotheek of boekwinkel is hiervoor een goed idee. Door hen persoonlijk te benaderen, vergroot je de kans dat je een boekpresentatie mag houden. Je kunt bijvoorbeeld vertellen over het thema en de stijl die jij hanteert. Wellicht maak jij de organisatie enthousiast en mag jij je boekpresentatie daar houden! Mocht je de persoonlijke benadering te spannend vinden, dan kun je er natuurlijk ook altijd voor kiezen om een mailtje te sturen naar de organisaties waarin jij geïnteresseerd bent. In overleg met de organisatie zou jij dan een datum en tijdstip kunnen bepalen. Ook is het goed om te weten hoelang jouw boekpresentatie kan en mag duren bij de locatie. Aan de hand van de tijdsduur kun je namelijk een goede indeling maken.

Als jij de locatie en de indeling van je presentatie bepaald hebt, kun je nadenken over de gastenlijst. Wie wil je uitnodigen? Denk hierbij aan familie en vrienden, maar ook aan organisaties die te maken hebben met de thema’s uit jouw boek. Je zou deze mensen bijvoorbeeld kunnen uitnodigen via e-mail. Ook kunnen wij in het voor jou geschreven persbericht noemen dat je een boekpresentatie gaat organiseren. Daarnaast is social media een goede manier om andere geïnteresseerden te bereiken.

Bij de boekpresentatie is het natuurlijk het idee dat mensen je boek willen aanschaffen. Het is handig om een stapeltje boeken te hebben liggen, zodat mensen na afloop direct je boek kunnen aanschaffen en door jou kunnen laten signeren. Voor extra tips over hoe je een boekpresentatie kunt organiseren, kun je in de auteursomgeving een uitgebreide informatiefolder vinden. Verder biedt onze marketingafdeling graag hulp in het proces.

Wat kun je concreet gaan doen?

  1. Durf promotie te maken voor je boek, maar blijf wel bij jezelf. Spanning is normaal, maar het moet niet te ver gaan. Als je je echt niet fijn voelt bij bepaalde onderdelen van de promotie, dan hoeft dat zeker niet! Voel je nergens toe verplicht.
  2. Begin met het bedenken wat je doelgroep is en hoe je die kunt bereiken. Door gepassioneerd over jouw boek te praten, maak je anderen vanzelf enthousiast.
  3. Maak een planning voor jezelf met de activiteiten die jij wilt ondernemen.
  4. Creëer een sterke online aanwezigheid, door bijvoorbeeld het opzetten van een website en social mediakanalen zoals Facebook, TikTok, Instagram en LinkedIn om je boek te promoten. Kies voor meerdere platformen, zodat je je kansen spreidt.
  5. Geef een voorproefje van je boek, door bijvoorbeeld enkele pagina’s weg te geven als gratis download of een boekentrailer te maken.
  6. Zoek naar relevante blogs en websites die zich richten op vergelijkbare boeken, om te onderzoeken of ze geïnteresseerd zijn in het recenseren van je boek. Verzamel eventueel de reviews over je boek en deel deze op je social media.
  7. Een boekpresentatie organiseren is een goede manier om contact te maken met potentiële lezers, bijvoorbeeld in een boekwinkel of bibliotheek. Je kunt hierbij gebruik maken van jouw gepersonaliseerde promotiematerialen!
  8. Overweeg om een boekenclub te starten of je aan te sluiten bij een bestaande club, die je boek kan bespreken en meer bekendheid kan geven.
  9. Neem contact op met de lokale media, die mogelijk geïnteresseerd zijn in extra promotieactiviteiten voor jouw boek.

Collage

Uitgeven

Thema's